söndag 12 augusti 2012

The beginning :)

Hej!
Detta är min (Angelica) och min mamma (Tinas) nya blogg. Vi har startat den här för att skriva om våra Cane corso valpar Dea och Dio!
Vi skriver både för att det är roligt men även för att andra ska kunna få tips inför valpköp.

År 2006 förlorade vi vår älskade Boxer Eton i cancer Han fick cancer i bukväggen bl a och eftersom han var 9 år avbröt veterinären operationen, just bukväggen är oerhört smärtsamt och egoistiskt att utsätta en så gammal hund för det.
Hela familjen var förkrossad.
Vi ville givetvis ha en ny hund men beslöt att vänta, vi beslöt också att titta på andra raser som inte har lika mkt rasrelaterade sjukdomar.

Vi gick igenom hela SKK hundras register. Vi vill ha en hund som vi kan gå i skogen med utan att vara rädda, så alla små raser gick bort. Vi vill inte ha en långhårig hund, inte skällig och inte lätt att bli stissig. Vallhundarna gick alltså bort och de flesta vanliga raser som är sönderavlade.

Angelica fastnade för Cane Corso för 5-6 år sen.
Jag tvekade om CC för att jag tycker att de är för stora, kunde gärna göra det lite lättsammare för mig sen är jag inte så förtjust i att rasen är så vaktig men sambon ville absolut ha en "rejäl" hund som "är något att ta i" och alla CC ägare vi pratat med säger att vakten går att jobba med så man får det som man vill ha.

Vi var mkt noga med att välja uppfödare. Vi fick även lite inside info angående olika uppfödare.
Eftersom rasen är relativt liten så är det också mkt viktigt att uppfödarna importerar utifrån och parar utomlands realtivt mkt, så det har vi tittat noga på..
Vi fastnade för Nero d´Avola´s och Vanaja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar