söndag 12 augusti 2012

Deas första

Vi åkte och träffade båda uppfödarna Vanaja och Nero d´Avola´s,  hundarna var underbart mysiga och trevliga.
Jag berättade för Sergio och Helena att jag kanske kommer vilja ta valpar på min tik om hon blir fin och klarar alla tester. Jag sa också att jag inte behöver den vildaste och kaxigaste valpen, utan gärna kan ta en mer gosig liten dam.
De är mkt noga med att matcha valpar med ägarnas önskemål osv.

De hade 4 tikvalpar som var mkt lika och som de tror väldigt mkt på, men hela kullen var väldigt jämn.. De skulle behålla 2 själva och valde ut lilla fröken röd åt mig, för att hon var lite lugnare och lovande utställningsmässigt. Det blir ju bara en gissning, det är mkt svårt att veta.
Vi träffade den lilla sötan som var en riktig pussgurka och bestämde oss direkt.

Vi hämtade hem lilla damen den 8:e och hon gick i koppel som hon aldrig gjort annat från första stund tills det kom en bil, då vände hon på tassen och sprang tillbaka :))
Jag satte mig i baksätet med henne och hon flåsade lite först när vi skumpade ut på landsvägen, men väl ute la hon sig ner och somnade direkt.
Hon sov till tunnlarna i Stockholm och vaknade förskräckt, sen började det tokregna och åska, typiskt. Sen kissade hon på filten med mammas doft när vi slog igen en bildörr, lilla stumpan.

Hon fick bekanta sig med valphagen direkt och sen hade vi stängt till sovrummen, så hon fick en begränsad plats att lära känna, vardagsrum, kök och hall.
Hon åt bra direkt och var lite busig, men hon har blivit mkt mer kavat o busig dag 3 så vi inser att hon var lite försiktig i början.
Hon reagerade mkt på alla ljud, vaknade om man släppte ett bestick i ett glas t ex så vi tassade lite på tå här hemma första dygnet. :))

Så fort vi går ut i valphagen så kissar lilla damen, jätteduktig. Några missar har vi haft men 2 gånger har hon gått o kissat på tidningen :))
Vi har gått några små promisar i omgivningen, hon går fortfarande jättefint i koppel men det är lite läskigt med bilar o moppar.
En stor Rottishane kom med sin joggande husse och började blåsa upp sig och morra, varpå husse ryar till. Lilla fisan blev jätterädd, trots att det var på avstånd. Så vi stod stilla helt tyst och lugnt och tittade efter det joggande paret. :))

Jag har sovit bredvid lillan på nätterna, första natten på madrass på golvet och sen i soffan med henne nedanför. Slutligen sov jag i min säng med fisan på golvet bredvid. Hon har 2 bäddar men det ska snart bli 3. En för leksaker o godbitar, en nedanför soffan och en vid mattes säng.

Igår natt kom Dio hem. Lilla busan tyckte att det var jättekul att få en lekkompis. Han klev in här med sina 10 kg, minst 1 kg mer än henne, som en liten kung, Hon ville busa och han var helt slut och ville kolla vart han hade kommit. Det blev lite småstökigt en stund men så gick Angelica upp till sig med Dio och valparna lyckades somna.
Idag har allt gått lugnar till men vi går in och bryter om vi tycker att leken blir för intensiv. :))

Namnen. Dio fastnade Angelica för när hon tittade på utländska uppfödare. Sen kom vi på att det står
"Dio di protega" på min pappas halsband som han alltid bar, en Jesusamulett. Jag hade det halsbandet en massa år efter att han gått bort och nu hade Angelica tagit på sig det.

Dio di protega betyder "Må gud dig beskydda". Angelica konstaterade att hon får ett dubbelt beskydd då :))
Dea betyder gudinna på latin.

Inte för att vi är så troende direkt utan för att det känns väldigt bra med ett himmelskt beskydd o ett bra kennelnamn om vi fortsätter i de banorna. Det beror ju på hur de små liven utvecklas. :))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar